David Gilmour

                          Japp! då har man sett David Gilmour at Pompeii.

Pink floyd bildades 1965. Gitarristen David Gilmour började i bandet i januari 1968 och hans gitarrspel utvecklade gruppens sound. Vars höjdpunkt och av många ansed som världensbästa skiva. The Dark Side of the Moon. Albumet innehar rekordet för att ha stannat längst på Billboard-listan.
Vi kan börja med låt valet, utan att veta vad för skivor han har spelat in den senaste tiden, så om jag tar det från mitt minne då menar jag att låt valet var mycket bra några ny skrivna samt en hel drös med gamla godingar. Ca två tre från de senaste och bästa skivorna.
Jag måste säga detta direkt, eftersom många menar att the wall inte är PF bästa skiva snarare tvärt om. Trotts att låten Another Brick In The Wall, Part 2 släpptes som singel, och blev bandets största hit. Men jag har alltid varit kluven ända sedan jag så PF live på Earls Court i London och när jag hörde run like hell och Comfortably Numb i går så måste jag säga att the wall helt klart är en av PF bästa skivor. och höjd pukten på (Filmen) konserten var när de spelade låten Run like hell. Men sedan så kommer man ju inte undan sådana monster hitts som Wish you were here och Shine On You Crazy Diamond.
Gitarronani ( för mycket gitarr solon ) kan man definitivt inte kalla detta för, även om de låtarna som har det kortaste solot ändå har femtio procent gitarr solon. Detta beror på att David har integrerat gitarr spelet i låten och fått solona att flyta tillsammans med de övriga instrumenten i en juvlig symfoni. Musikerna var oerhört skickliga och detta gäller även kören. Och PF är inte Pink Floyd om de inte har en enorm ljus och lasershow, de fanns givetvis med också dock inga flygande grisar, som jag kan tycka så här i efter hand var ganska skönt. Sen så kommer vi till den oundvikliga frågan var det vårt biljettpengarna? Nu kostade biljetterna bara 160 Kr och inte mycket i respengar eftersom det var i Göteborg, Men man jag var nära att kasta in några hundringar tillbaka i biljett luckan efter föreställningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0